Thursday, March 11, 2010

public art and architecture spaces










































































































2 comments:

  1. salam en nasir,

    mepngapa dinegara ini masih belum gah terselitnya public art dicelah2 ibukota?

    bukan saya mahu katakan dinegara luar perlu ada kita pun perlu ada....tetapi bukankah perkara yang membawa kebaikan dan tarikan patut dicontohi?

    Apakah permasalahannya?

    ReplyDelete
  2. salam saudara fabian

    seperti yg saudara nyatakan. di malaysia suasana seninya mengalami permasalahan. tak dapat disangkal lagi bahwa permasalahan wujud atas dasar minda dan persepsi. minda nya masih ketinggalan dan cara pandangnya masih kunu.

    maka tidak heran suasananya belum matang dan tersepit dibawah autokrat yang apabila melaksanakan apa yang dibuatnya bukan atas kepakaran. namun yang seronoknya apa orang lain nak buat dia pun nak buat. maka semestinya maka timbul ketidaksempurnaannya atas apa yang berlaku.

    jadi mana yang dianggap baik pun tak faham yang tak baik pun mereka tak faham, maka keluarlah perkataan kita yakin boleh. dan kita kena buat macam orang lain buat.

    atas musabab sedemikianlah, yang yakin boleh adalah citra warna, arca tepak sireh, arca kucing, arca siput, arca wau dan keris serta periuk kera. maka itulah simbol tanah airku, perwira bangsa. identiti budaya serta lambang melayu.

    sayugia maka terjadilah tarikan istimewa pak menteri bagi merasmikan supaya boleh dijadikan cerita harian akhbar bagi rakyat yg tak berapa pandai menilai kabar.
    sekian

    ReplyDelete