Thursday, March 3, 2011

ulasan forum BMS2010

seperti biasa pameran bakat muda sezaman bagi tahun 2010 telah berlangsung dengan jayanya serta telah sempurnalah tugas masing-masing. Yang menang pasti menerima hadiah kerana ia berbentuk pertandingan dan ada hadiah. namun agak pelik bahawa dari hasil bicara seni atau forum dan mungkin juga postmortem yang dilakukan baru-baru ini kebanyakannya menyuarakan rasa tak puas hati serta mempertikaikan apakah pendirian dan hala tuju BMS atau kata lain 'bukan menang saja.'. tapi apakah kesannya kemenangan tersebut. dapat juga diperhatikan para pemenang juga terkeliru dengan apa yang dia menang. seolah mereka tak yakin tentang apa yang mereka lakukan serta seolah tak bersedia atas kemenangan tersebut. ini suatu yang menyeronokan.

secara lalu boleh dikatakan kehebatan pemenang seolah tak berapa hebat dan saya yakin mereka cuma masuk-masuk untuk cuba mendapatkan hadiah dari hasil undian kawan-kawan. kerana tahun 2010 formatnya mengikut undi. namun dari reaksi panel dan penuntun rata-rata agak gusar tentang apa yang berlaku, kerana pendirian pun tak terjawab dan halatuju pun nampak kabur. nampak gaya nya seolah pameran ini tak memberi apa faedah. walaupun sesetengah mengatakan ia masih penting. pentiing tu saya rasa kerana mungkin mereka beranggapan mereka ada 'chance' untuk cuba menang lagi bagi tahun-tahun mendatangnya.

tapi dari forum tersebut ada yang mengatakan tiada excitement, kurang impact factor, artis kurang baca, ada kata tak baca sejarah, tak relevan lagi dan sebagainya. oleh itu saya cadangkan pihak tertentu agar tamatkan lah riwayatnya dan bina episod baru. penilaian ini penting dilakukan demi melihat seni tanah malaya ini lebih makmor dan memberi keuntungan yang berlipat ganda demi membina kekayaan budaya negara tercinta ini. amin

No comments:

Post a Comment